Het dorp Hotsietonia

Het Beververhaal

Het verhaal is dat Stuiter (een bever van 6 jaar) op een dag ging spelen in het bos en daar, over een brug, het dorp Hotsietonia tegen kwam. In het midden van het dorp is een speeltuintje en eromheen liggen huizen. In die huizen wonen verschillende mensen:

- De familie Bos: Bas en Rebbel, een jong stel met dieren om hun huis.
- De familie Plof: Rozemarijn en professor Plof, een ouder stel met een moestuin en een laboratorium in de glazen kas.
- Stanley Stekker, een jongere man met veel gadgets en een supermodern huis.
- Noa, een jongere vrouw met een huis om in te ontspannen.
- Keet en Fleur Kleur, Moeder en dochter die creatief zijn met papier en stof.
- Steven en Sterre Stroom, broer en zus die in een woonboot wonen. Steven ziet het gevaar. Sterre reist erg veel.

De verschillende mensen staan voor verschillende gebieden binnen scouting:

- Bas Bos: is van het hout, houthakker, het pioneren, bomen, paddenstoelen en planten herkennen, timmeren, vuurtje stoken en het hutten bouwen.
- Rebbel Bos: is van de dieren:  het insecten zoeken, spoor zoeken, jonge dieren met oudere dieren combineren, dierendag.
- Rozemarijn is van het koken:  boodschappen doen, bedenken wat je gaat eten, gezond eten, en het snijden en koken van eten, maar ook het verzorgen van planten.
- Professor Plof: is van de experimenten: prik maken, een vulkaan, een raket maken en ontploffingen.
- Stanley Stekker: het omgaan met alles dat op elektra loopt. Het uit elkaar halen van apparaten, een circuit maken, zaklampen,  het omgaan met elektra wat wel en wat niet, wat kun je met een laptop, filmpjes maken en foto’s maken.
- Noa, het ontspannen: hoe ga je om met drukte, wat maakt dat je je kunt ontspannen en concentreren, spelletjes, muziek, voorlezen en lekkere geuren.
- Keet Kleur, het omgaan met papier: tekenen, knippen, verven en vouwen.
- Fleur Kleur, het omgaan met stof: vlaggen maken, hutten bouwen, kleuren en kleding.
- Sterre Stroom, het reizen: kaart lezen, GPS, kompas, landen, klimaat/weer en speurtochten.
-Steven Stroom, het omgaan met iets nieuws, wat zijn de regels en wat zijn de afspraken,EHBO, hoe houden we het leuk, gezond en veilig.

Stuiter beleeft erg veel avonturen in deze kleine gemeenschap.