npk

Beste Bevers, ouders/verzorgers,

Wij willen, net als vorig jaar, graag weer naar het Noordelijk Pinksterkamp (NPK) met onze bevers.  Voor de ouders/verzorgers die het NPK nog niet kennen, willen we graag iets over dit fantastische kamp vertellen.

Zoals de naam al zegt, vindt dit kamp plaats in het Pinksterweekend. Het NPK is het grootste scouting evenement van Europa. Al 92 jaar gaan duizenden scouts naar de Marnewaard (vlakbij Lauwersoog) voor dit kamp.

Het kamp duurt in principe van vrijdag tot en met dinsdag, maar voor de bevers is het kamp twee nachtjes korter. Dit houdt in dat de kinderen zaterdag op het kamp komen en op maandag weer naar huis gaan. Ze blijven dus twee nachtjes slapen.

De leiding (ook zelf ouder van scouting kinderen) begrijpt heel goed dat het best spannend is om je kind op zo’n groot kamp mee te laten gaan. Daarom is het fijn om het volgende te weten:

De bevergroepen staan op een eigen terrein, ver van de andere groepen (welpen, scouts, RSA, enz.).

Het is een overzichtelijk terrein en de kinderen kunnen hier goed de weg vinden. En ’s avonds is het hier lekker rustig.

Er wordt een leuk programma bedacht, speciaal voor deze leeftijdsgroep.
Hier zijn wij, samen met de andere bevergroepen en de NPK beverstaf
al een tijd druk mee bezig. En wij kunnen jullie nu al zeggen
dat het weer erg leuk wordt. Het thema dit jaar is “Detectives”.
Wij horen met onze Nienoord bevers bij het onderdeel “sporen zoeken”
en hebben samen besloten dat wij dan de speurhonden zijn.

Tijdens het kamp gaan de kinderen ook op hike (speurtocht). De leiding van Nienoord

gaan altijd met de kinderen mee. Ze gaan dus niet met de leiding van een andere bevergroep op pad. Dit geldt niet alleen voor de hike. De kinderen gaan nooit zonder ons van het beverterrein af.

We hebben, tussen het programma door, veel rustmomenten en tijd om lekker vrij te spelen.

Op het NPK terrein is een centrale keuken waar iedere dag een goede gezonde maaltijd wordt

gekookt. Verder is er een dokterspost aanwezig, de Aortastam, deze bestaat uit meerdere dokters en verpleegkundigen. Er is zelfs brandweer (inclusief brandweerwagens) op het terrein aanwezig. En als de brandweer tijd heeft, komen ze vaak ook even op het beverterrein langs. Dan mogen de kinderen in de brandweerwagen kijken en met de brandweerslang spuiten.

Kinderen die met een luier/luierbroekje slapen hoeven zich geen zorgen te maken. Als zij het vervelend vinden dat andere kinderen ze met een luier om zien, kunnen zij zich “stiekem” in de eettent omkleden. Maar onze ervaring van vorige jaren is dat dit helemaal geen probleem is, want heel veel kinderen hebben ‘s nachts nog een broekje aan. En wij als leiding willen dit ook graag om eventuele ongelukjes te voorkomen.

De reden waarom wij jullie deze informatie geven, is omdat wij natuurlijk weer graag willen

dat er zoveel mogelijk bevers met ons mee gaan op dit ontzettend leuke kamp. Wij denken dat we jullie door deze brief al een aardig beeld hebben gegeven van het NPK, maar zijn er toch nog vragen, stel ze dan aan de ons.
Zaterdagmiddag 16 maart is er na de opkomst een NPK informatie moment voor alle ouders. Dan vertellen we nog veel meer over dit leuke kamp en kunnen jullie er alles over vragen.

We gaan ook nog van vrijdag 22 maart op zaterdag 23 maart met de bevers een nachtje slapen op het clubhuis, zo kunnen de kinderen al een beetje oefenen. En kunnen ze ontdekken hoe leuk het is om samen met je groep je eigen eten te koken, samen te ontbijten, te tandenpoetsen en samen te slapen. Hierover krijgen jullie later nog meer informatie.

Om een nog beter beeld van het NPK te krijgen is het trouwens leuk om nog even te kijken op

www.noordelijkpinksterkamp.nl.

Het NPK is dit jaar van zaterdag 18 mei tot en met maandag 20 mei.

Het kamp kost €75,00.

Je kan het bedrag overmaken via ideal zodra je je aanmeldt via de website van scouting Nienoord.

www.scoutingnienoord.com/bevers/npk

Graag opgeven voor 1 april!  Wij moeten dan namelijk bij de NPK staf de aantallen al doorgeven. Mocht je niet meegaan, geef dat dan ook even aan ons door!

Scouting groetjes,

De beverleiding